30.6.2018 mennessä tehtyihin varauksiin sovelletaan
Yleisiä valmismatkaehtoja
1.7.2018 alkaen tehtyihin varauksiin sovelletaan
Yleisiä matkapakettiehtoja
sekä
Suomen Matkavaraukset Oy:n matkapakettien lisä- ja erityisehtoja
Niiden lisäksi Lomia.fi -verkkosivujen kautta tehtyihin matkavarauksiin sovelletaan näitä matkaehtoja (päivätty 1.7.2018):
Matkan varaaminen ja maksaminen
Matkaehdot astuvat voimaan matkustajan varatessa matkan. Matkustajaa sitova sopimus syntyy matkustajan maksaessa matkan.
Suosittelemme että maksat matkan välittömästi varauksen teon yhteydessä välttääksesi mahdollisen hinnan muutoksen.
Kun matka on maksettu, teemme varaukselle laatutarkastuksen ja luomme sitten sähköiset lentoliput ja hotellivoucherit lentoyhtiöiden ja hotellien tietojärjestelmiin.
Lähetämme matkan varaajan sähköpostiin kuitin matkavarauksesta heti maksun rekisteröinnin jälkeen. Sen jälkeen toimitamme lentoliput ja hotellimajoitukseen liittyvät voucherit joko sähköpostilla tai perinteisellä postilla asiakkaan valinnan mukaisesti. Suosittelemme että lentoliput ja hotellivoucherit tulostetaan paperille ja otetaan matkalle mukaan.
Jos et ole saanut kuittisähköpostia heti maksamisen jälkeen, tarkasta roskapostikansio. Jos viestiä ei löydy sieltäkään, lähetä sähköpostia asiakastukeemme, niin tarkastamme maksun, varmistamme sähköpostiosoitteesi ja toimitamme viestin uudestaan.
Pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin ennen varauksen vahvistamista. Jos hinta muuttuu, otamme asiakkaaseen yhteyttä viimeistään ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen, kun muutos on tullut tietoomme. Mikäli asiakas ei hyväksy muuttunutta hintaa, kauppa puretaan ja jo maksettu summa palautetaan välittömästi asiakkaalle takaisin.
Tekniset virheet
Pidätämme oikeuden sopimuksen purkamiseen teknisestä virheestä johtuen. Asiakas on oikeutettu täyteen takaisinmaksuun, mikäli LOMIA/Suomen Matkavaraukset Oy purkaa sopimuksen teknisestä virheestä johtuen.
Jos varauksen tekemiseen tai sen sisältöön vaikuttava virhe on tapahtunut, otamme asiakkaaseen yhteyttä viimeistään ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen, kun virhe on tullut tietoomme. Mikäli asiakas huomaa varauksen yhteydessä tapahtuvan virheen, tulee asiakkaan viipymättä ilmoittaa meille virheestä ja sen luonteesta puhelimitse tai sähköpostitse.
Tyypillinen tekninen virhe on esimerkiksi varaustilanteen muuttuminen kesken varausprosessia, jolloin jo valittu hotelli tai lento ei olekaan saatavilla enää maksutapahtuman rekisteröinnin jälkeen. Myös vuorokauden vaihtuminen varausprosessin aikana saattaa aiheuttaa tämänkaltaisen virhetilanteen.
Vahvistetun varauksen muutos tai peruutus
Yleisistä valmismatkaehdoista (YVE 4,5 ja 8) ja yleisistä matkapakettiehdoista (YME 4.1 ja 7) poiketen noudatamme seuraavia peruutus- muutos- ja luovutusehtoja:
Vahvistettujen varausten kohdalla noudatetaan lentoyhtiön ja hotellin määrittämiä muutos- ja peruutusehtoja. Jos ehdot sallivat muutoksen tai peruutuksen, veloitamme tehdystä muutoksesta tai peruutuksesta palveluhinnastomme mukaisen maksun sekä lentoyhtiön tai hotellin mahdollisesti veloittamat muutos- tai peruutuskulut. Voit myös tiedustella tarvittaessa varauksesi muutos- tai peruutusehtoja asiakaspalvelustamme.
Kokonaan tai osittain käyttämättä jätettyä varausta ei lunasteta takaisin.
Lentoliput ovat henkilökohtaisia eikä lentolippua voi välttämättä luovuttaa tai siirtää toiselle henkilölle. Voit tiedustella nimenmuutosmahdollisuutta asiakaspalvelustamme.
Peruutukset ja muutokset tulee tehdä asiakaspalveluumme sähköpostitse
[email protected] tai asiakaspalvelun aukioloaikana (arkisin 10-16) puhelimitse .
Huomaathan, että useat matkavakuutukset korvaavat sairaustapauksissa matkan muutos- tai peruutuskulut kokonaisuudessaan. Suosittelemme, että kaikilla matkustajillamme on voimassa oleva matkavakuutus.
Lentokenttäverot ja hotelliverot
Kaikki lentolippuun tai hotellivaraukseen etukäteen sisällytettävät verot ja maksut maksetaan varauksen yhteydessä. Paikallisten viranomaisten määräämät kaupunki- tai ympäristöverot on maksettava suoraan hotellin vastaanottoon. Nämä maksut eivät sisälly matkan hintaan, vaan ne kuuluvat matkustajan itsensä maksettavaksi matkakohteessa.
Asiakkaan vastuu varauksen tietoihin liittyen
Asiakkaan tulee antaa nimitiedot niiden virallisessa passiin painetussa muodossa jo matkaa varattaessa. Lentoyhtiöt ja hotellit tarkastavat AINA että varauksen nimitiedot täsmäävät matkustajan passin/henkilötodistuksen kanssa. Matkustaja on itse vastuussa siitä, että matkustusasiakirjat ovat viranomaisten vaatimusten mukaiset.
Asiakkaan tulee tarkistaa varauksen tiedot ennen maksamista. Maksettu varaus on asiakasta sitova.
Asiakas vastaa aina siitä, että kaikki varauksen tiedot, kuten kellonajat, päivämäärät, matkustajien nimet ja yhteystiedot ovat oikein. Matkustajan tulee ilmoittaa matkanjärjestäjälle sellaiset yhteystiedot, joista hänet tavoittaa ennen matkaa ja matkan aikana.
Jos jossakin on virhe, ota meihin viipymättä yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse, niin yritämme auttaa ongelman ratkaisemisessa. Jos varaus on jo vahvistettu, on usein hyvin vaikeaa muuttaa mitään. Jopa pienet virheet, kuten väärin kirjoitetut nimet, ovat vaikeita korjata. Lentolipun tai hotellimajoituksen muuttaminen voidaan katsoa peruutukseksi ja siitä voi aiheutua suuria kustannuksia.
Asiakkaan vastuu matkan aikana
Asiakkaan tulee saapua lennolle viimeistään lentoyhtiön määrittämänä ajankohtana. Asiakkaan tulee varata riittävästi aikaa lentoasemalla lähtöselvitykseen ja turvatarkastukseen. Suosittelemme saapumaan lentoasemalle viimeistään 2 tuntia ennen lennon suunniteltua lähtöaikaa.
Asiakkaalla tulee olla matkalla mukanaan paperille tulostettuna sekä lentoliput että hotelli- ja transfer-voucherit.
Asiakkaan tulee perehtyä hotelli- ja transfer-vouchereihin ja toimia niiden ohjeiden mukaisesti. Hotellivoucherissa saattaa olla tärkeitä ohjeita mm. hotelliin kirjautumiseen liittyen ja transfer-vouchereissa on yksityiskohtaiset ohjeet lentokenttäkuljetuksen käyttöön saavuttaessa kohteeseen ja myös liittyen paluukuljetukseen hotellilta lentokentälle.
Aikataulumuutokset ja epäsäännöllisyystilanteet
Matkustajan tulee itse tarkastaa aikataulut viimeistään 48 tuntia ennen lähtöä mahdollisten aikataulumuutosten varalta.
Lentoyhtiöllä on oikeus muuttaa aikatauluja ennen matkaa tai matkan aikana. Lentoliikenteelle on ominaista esim. säästä tai liikennerajoituksista johtuvat viivästymiset ja peruutukset. Lentoyhtiön tulee järjestää korvaava kuljetus mahdollisuuksiensa mukaisesti.
Lentoyhtiö vastaa mahdollisista aikataulumuutoksista, lentojen peruuntumisesta, matkatavaroiden katoamisesta tai muista tapahtumista, jotka koskevat lennosta vastaavaa lentoyhtiötä. Näistä tapahtumista johtuvat vaatimukset on esitettävä suoraan lentoyhtiölle.
Matkustusasiakirjat
Matkustajan vastuulla on pitää mukanaan voimassa oleva PASSI sekä mahdollinen VIISUMI niitä maita varten, joihin matkustetaan, tai KAUTTAKULKUVIISUMI välilaskuja varten. Kotimaan lennoilla matkustettaessa tulee matkustajalla olla mukanaan passi tai kuvallinen henkilökortti.
Useissa maissa passin tulee olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan päättymisen jälkeen.
Matkustajan tulee itse tarkistaa viisumin tarve ja vaadittavat matkustusasiakirjat matkakohteena olevan maan lähimmästä edustustosta, josta viisumi myös haetaan. Viisumi ei sisälly matkan hintaan, vaan matkustajan tulee itse omalla kustannuksellaan hakea viisumi.
Matkustaja on itse vastuussa siitä, että matkustusasiakirjat ovat viranomaisten vaatimusten mukaiset.
LOMIA/Suomen Matkavaraukset Oy ei vastaa vahingosta, joka matkustajalle aiheutuu, mikäli hänen matkansa estyy puutteellisten matkustusasiakirjojen vuoksi.
Lentolippu tulee käyttää alkuperäisessä järjestyksessä
Lentolippu tulee aina käyttää varauksen edellyttämässä järjestyksessä. Menolippua EI voi jättää käyttämättä ja hyödyntää vain paluun. Tällaisessa tapauksessa lentoyhtiö peruuttaa koko matkan.
Yksin matkustavat lapset
Edellytyksenä tämän verkkosivuston käytölle on vähintään 18 vuoden ikä. Emme käsittele yksin matkustavien alaikäisten henkilöiden varauksia, vaan suosittelemme tällöin matkan varaamista suoraan lentoyhtiöltä.
Erikoismatkatavarat ja lemmikkieläimet
Veloitamme palvelumaksun erikoismatkatavaroihin tai lemmikkieläinten kuljetukseen liittyvien tietojen välittämisestä lentoyhtiölle. Erikoismatkatavaroihin luetaan mm. golf-varusteet, sukset, lainelaudat, aseet tai polkupyörät. Useimmissa tapauksissa lentoyhtiö veloittaa lisämaksun erikoismatkatavaran tai lemmikkieläimen kuljetuksesta. Lisämaksu suoritetaan suoraan lentoyhtiölle ennen lähtöselvitystä tai lähtöselvityksen yhteydessä.
Veloitamme palvelumaksun lemmikkieläinten majoittumiseen liittyvien tietojen välittämisestä hotellille. Kaikki hotellit eivät hyväksy lemmikkieläimiä.
Jos erikoismatkatavaran tai lemmikkieläimen ottaminen mukaan matkalle on matkan kannalta keskeisen tärkeää, suosittelemme tekemään varauksen asiakaspalvelumme kautta. Lentoyhtiö tai hotelli ei välttämättä voi hyväksyä juuri kyseistä erityistarvetta ja varauksen muuttaminen tai peruuttaminen jälkikäteen saattaa aiheuttaa suuria kustannuksia.
Lentoyhtiöiden mahdollisesti perimät lisämaksut
Lentoyhtiöt saattavat periä lisämaksuja matkan aikana esim. istuinpaikan valintaan, lähtöselvitykseen, koneeseenmenojärjestykseen, lennon aikana tapahtuvaan tarjoiluun, matkatavaroiden kuljetukseen tai muuhun lisäpalveluun liittyen. Nämä lisämaksut tulee suorittaa suoraan lentoyhtiölle, mikäli niitä ei ole lisätty varaukselle ja maksettu hyvissä ajoin ennen lähtöpäivää.
Lennolta evääminen, lennon peruutukset ja myöhästymiset
Euroopan unionin asetuksen (EC 261/2004) nojalla lentoyhtiöiden vastuulla on korvata matkustajille vahinkoja ja avustaa matkustajia tilanteessa, jossa matkustajaa ei päästetä lennolle, lento peruutetaan tai se myöhästyy huomattavasti. Tietyissä tilanteissa sinulla on oikeus maksujen palautuksiin ja/tai korvauksiin käyttämältäsi lentoyhtiöltä, jos sinua ei päästetä lennolle, lento peruutetaan tai se myöhästyy. Nämä ehdot ovat tutustuttavissa Euroopan lentokentillä ja saatavissa lentoyhtiöiltä. Korvausvastuu tällaisissa tilanteissa on lentoyhtiöillä.
IATA-lentoyhtiöiden sopimusehdot
Kaikkiin verkkosivuiltamme ostettuihin matkoihin sovelletaan IATA:n sääntöjä, jotka tulevat näiden ehtojen viittauksella osaksi sopimusta meidän ja sinun välillesi. Löydät nämä ehdot täältä:
IATA-lentolipun-ehdot.pdf Lentoyhtiöiden yhteystiedot:
http://www.iata.org/about/members/Pages/airline-list.aspx?All=true
Palautteet ja reklamaatiot
Jos matkan aikana syntyy ongelmia, sinun on otettava välittömästi yhteyttä paikalliseen palveluntarjoajaan (esimerkiksi hotelli, kuljetusyritys tai lentoyhtiö). Jos palveluntarjoaja ei pysty ratkaisemaan ongelmaa paikan päällä matkakohteessa, sinun on otettava yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostitse osoitteeseen tai puhelimitse numeroon +358 9 3540 1777, jotta saamme mahdollisuuden yrittää auttaa.
Jos olet sitä mieltä, että emme ole onnistuneet palvelutuotannossamme odotustesi mukaisesti ja haluat tehdä valituksen, sinun tulee tehdä valitus (reklamaatio) kirjallisesti kahden kuukauden sisällä lähtöpäivästäsi lukien. Kirjoita reklamaatioon lyhyesti mutta yksityiskohtaisesti mikä on mennyt pieleen. Kuvaile myös mitä teit matkan aikana ratkaistaksesi kohtaamasi ongelman, sekä niiden tahojen nimet, joihin olet ollut yhteydessä ongelman tultua tietoonne. Liitä reklamaatioon varausnumero ja omat yhteystietosi sekä mahdolliset tositteet lisäkuluista ja muut liitteet. Jos kaikki liitteet on skannattu PDF-muotoon, voit lähettää reklamaation sähköpostilla osoitteeseen . Reklamaation voi lähettää myös postitse osoitteeseen: LOMIA, c/o Suomen Matkavaraukset Oy, , .
Vastuunalainen matkanjärjestäjä
Suomen Matkavaraukset Oy
puh. 09 3540 1777
sähköposti
Valvova viranomainen
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Postiosoite: Kilpailu- ja kuluttajavirasto, PL 5,
Käyntiosoite: ,
puh.